100 godina Aston Martina

Glavni krivci zašto Aston Martin danas proslavlja 100 godina postojanja su dva entuzijasta i pasionirana zaljubljenika u automobile, Lionel Martin i Robert Bamford. Oni su u predgrađu Londona, u jednoj šupici” početkom 1913. godine osnovali automobilsku manofakturu, čiji moto je bio i ostao luksuz i elegancija”.

Za samo dve godine zajedničkog rada u maloj garaži ručno su sklepali” njihov prvi automobil, koji je danas poznatiji pod nadimkom Coal Scuttle. Ovaj pojam, koji u prevodu sa engleskog doslovno znači kanta za ugalj”, aludira na neobičan, kutijast dizajn njihovog automobila.

                                       

Možda taj simpatični dvosed, još simpatičnijeg imena i nije bio u skladu sa tadašnjim motom kompanije, ali je i kao takav udario kamen temeljac za Aston Martin. Za njegov pogon upotrebljen je četverocilindrični benzinski agregat Coventry-Simplexa, dok je kao osnova uzeta šasija italijanskog proizvođača Isotta-Fraschinni.

U trenutku kada budućnost Aston Martina počinje da visi o koncu, u priču ulazi bogati grof Louis Zborowski, kao veliki poštovalac automobilskih trka. Već 1922. godine Aston Martin proizvodi tri fabričke šasije za sportski automobil, koji nastupa na čuvenoj French Grand Prix trci.

Do 1924. godine proizvedeno je 55 modela, kada preduzeće zapada u dugove i bankrotira. Aston Martin od propasti spašava bogata Lady Charnwood, koja preuzima kompaniju i daje ju na upravljanje svom sinu Johnu Bensonu. Ni Benson se ne snalazi u automobilskom biznisu. Fabrika se zatvara dve godine posle, kada iz nje definitivno odlazi i drugi osnivač Lionel Martin.

Automobili za Džems Bonda

Nakon rata 1947. godine, fabrika ponovo menja vlasnika i preuzima je David Brown. Pod njegovim vođstvom rađa se jedna od najpoznatijih Aston Martinovih serija DB. Na krilima sve veće potražnje Aston Martin predstavlja DB5 i DB6 modele, sa kojima na velika vrata ulazi u svet Bond automobila. Te 1964. godine Šon Koneri je u ulozi britanskog tajnog agenta Džemsa Bonda, seo za upravljač Aston Martina DB5 i vozio ga u akcijskim scenama planetarno popularnih filmova


U jeku svetske ekonomske krize Aston Martin ponovo zapada u finansijsku dubiozu” iz koje ga zajedničkim snagama pokušavaju izvući petrohemijski magnat Victor Gauntlett (Pace Patroleum) i Tim Hearley (CHI). Njih dvojica na ravne časti preuzimaju Aston Martin 1981. godine, nakon čega posvećuju više pažnje marketingu i vraćaju engleski brend automobilskim trkama. Finansijska previranja na naftnom tržištu od Gauntletta su zahtevala da se svakako dovija, da u nekoliko godina proda i nakon toga povrati svoj udeo u Aston Martinu, kako bi obezbedio novac za razvoj kompanije. Neki od ključnih poteza, koji je Gauntlett povukao u karijeri bili su kupovina udela u dizajnerskoj kući Zagato, ali i povratak Jamesa Bonda za upravljač Aston Martina (1986. godine).                                   

 
(Economy.rs, 9. decembar 2013.) 

 

Preporučujemo da pogledaš i:

Djole maskota
Zdravo, ja sam Djole
Saznaj više o meni
U čemu ti uživaš?
Hrana i piće
Mind & Body & Spirit
Hobi & Sport & Putovanja