Kako funkcioniše savremeni 4x4 pogon na Opel modelima?

Po zimskom ledu i snegu vozila sa pogonom na sva četiri točka su kao na domaćem terenu. Međutim, ovo je samo deo priče, zato što inteligentni sistemi vožnje sa pogonom na sva četiri točka mogu doprineti i povećanoj bezbednosti i dinamici vožnje tokom cele godine.


 

Dobar primer za ovu tvrdnju je inteligentni sistem za vožnju sa 4x4 pogonom koji je ugrađen u Opelove modele Insignia Country Tourer, Insignia OPC i Mokka. U kompaniji objašnjavaju da njihovi sistemi vožnje sa pogonom na sva četiri točka mogu da osete i prilagode se na promenu uslova tokom vožnje pre nego što dođe do kritične situacije. 

Razvoj ovih sistema u savremenim Opelovim modelima pratio je brzinu razvoja koju smo videli u digitalnom informatičkom dobu. Na primer, na svom tržišnom debiju pre 22 godine, Opel Frontera, se i dalje oslanjao na klasičan, mehanički sistem vožnje sa pogonom na sva četri točka. 

Danas, na modelima Opel Mokka, Insignia Country Tourer i Insignia OPC najbolja moguća raspodela snage u datom trenutku kontoliše se elektronskim putem.
Prednosti elektronske kontrole raspodele snage su nemerljive u poređenju sa čisto mehaničkim sistemima koji se i danas ponekad koriste. 

Neke manjkavosti tih 4x4 sistema, kao što su znatno veća potrošnja goriva ili smanjena udobnost zbog snažnijih vibracija, skoro su u potpunosti eliminisane korišćenjem inteligentnih sistema vožnje sa pogonom na sva četiri točka koji su u upotrebi u savremenim Opelovim modelima. 

Opelov sistem 4x4 pogona na sve točkove poseduje elektronsko multi-disk kvačilo koje je postavljeno na zadnji diferencijal pomoću prirubnice. Diskovi se nalaze u posudi sa uljem i njihovo dejstvo se prilagođava u milisekundama pomoću integrisanog kontrolnog modula.
Takođe, Opelov sistem pogona na sve točkove koristi iste senzore za dinamiku vožnje koji prenose informacije ABS i ESP sistemima. Podaci o stepenu zanošenja, uglu upravljača i brzinama vozila se procenjuju i obuhvaćeni su strategijom upravljanja pogona na sve točkove. 

U osnovi, ovaj sistem 4x4 može se posmatrati kao neki vid obrnutog ESP-a: dok sistem elektronske stabilnost interveniše preko kočionog sistema u kritičnim situacijama u vožnji, kako bi zadržao automobil na pravcu kretanja, elektronski upravljan sistem pogona na sve točkove omogućava ‘preventivnu’ stabilizaciju vozila pre nego što dođe do kritične situacije. 

Razlike između sistema pogona na sve točkove kod modela Opel Mokka, Insignia Country Tourer i OPC predstavljaju rezultat različitih postavljenih ciljeva u skladu sa posebnim zahtevima svakog koncepta vozila.


Sistem pogona na sve točkove kod modela Opel Mokka.

Ekološka odgovornost predstavljala je prioritet tokom razvoja sistema 4x4 pogona za model Mokka. 
Sistem modela Mokka može neprimetno da raspodeljuje snagu između prednje i zadnje osovine u odnosu koji se kreće u opsegu od 100:0 do 50:50, dok u uslovima redovne, svakodnevne upotrebe radi kao ekonomičan automobil sa pogonom na prednje točkove. Ova izvedba omogućila je inženjerima tokom razvoja modela Mokka konstrukciju veoma lakih delova koji su potrebni za sistem pogona na sve točkove. 

Kao rezultat toga, kompletan sistem pogona na sve točkove, uključujući sve potrebne osovinske, pogonske i prenosne delove, ima težinu manju od 65 kilograma.
Sistem 4x4 se uključuje kada Opel Mokka stoji, kako bi se sprečilo proklizavanje prilikom kretanja. Takođe se aktivira u deliću sekunde, čim vozač pritisne papučicu kvačila. 

Kada vozilo krene, celokupna snaga se prebacuje na prednje točkove, a sistem pogona na sve točkove se aktivira samo kada to nalažu uslovi vožnje. 

Kao i kod većine SUV vozila, sistem pogona na sve točkove modela Mokka ima funkcije podrške pri kretanju na nizbrdici (HSA) kao i pri kretanju na nizbrdici (HDC). Elektronsko upravljanje vučom takođe zamenjuje funkciju blokiranja diferencijala osovine automatskim kočenjem.

Pogon na sve točkove kod modela Opel Insignia Country Tourer i Opel Insignia OPC

Pri razvoju varijante 4x4 modela Insignia, Opelovi inženjeri su se usredsredili na optimizovanje dinamike vožnje. Dok je sklop pogona na sve točkove i njegova integracija slična onome kod modela Mokka, elektronski diferencijal za ograničeno proklizavanje (eLSD) uveden je na zadnjoj osovini, zajedno sa multi-disk kvačilom. 

Ovo omogućava transverzalnu raspodelu snage, između zadnjih točkova, kao i uzdužno, između osovina. 

Optimalna vozna dinamika postiže se zahvaljujući sportskim parametrima upravljanja i sposobnosti sistema da prenese celokupan pogonski obrtni moment na zadnju osovinu. 

ESP strategija upravljanja je optimalno prilagođena tako da odgovara sistemu pogona na sve točkove. Kao rezultat, vozači mogu u potpunosti da iskoriste unapređenu voznu dinamiku modela Opel Insignia 4x4, posebno kod OPC verzije, koja isporučuje 325 ks.

Izvor: www.b92.net

 

Preporučujemo da pogledaš i:

Djole maskota
Zdravo, ja sam Djole
Saznaj više o meni
U čemu ti uživaš?
Hrana i piće
Mind & Body & Spirit
Hobi & Sport & Putovanja