Vožnja kroz istoriju - peglica

Fiat 126 je mali auto koji je proslavio Poljsku. Simpatični mališa proizvodio se u nekoliko različitih zemalja u periodu od 1972-2000. godine, ali dve zemlje u kojima je proizvodnja bila najveća su bile Italija i Poljska. Italijani su prvi put predstavili Fiat 126 u Torinu 1972. godine za vreme Trgovinskog Sajma koji se održavao u tom gradu, gde je inače tada bila smeštena najveća fabrika ovog renomiranog italijanskog proizvođača.

 Proizvodnja u Italiji je trajala do 1980. godine. U početku, 126-ica je imala dvocilindričan motor zapremine 594cc sa pogonom na prednjim točkovima. Međutim, već naredne godine proizvodnje, pogon je prebačen sa prednjih na zadnje točkove. Kako je vreme prolazilo, zapremina motora je povećana na 652cc,  a značajno je povećan i prečnik cilindara. Ovo povećanje je doprinelo uvećanju ukupne snage motora 126-ice, pa je ona sada imala blizu 23 konjske snage i menjač sa 4 brzine. Sa povećanjem snage motora i prečnik točkova je povećan za pola inča kako bi oni ispratili to povećanje. 

   

   
U periodu od 1972-1980. Godine, dok se proizvodio u Italiji, Fiat 126 je predstavljao ogroman uspeh za fabriku u Torinu jer je samo u Italiji proizvedeno skoro 1.4 miliona jedinica. Pa ipak, bilo je skupo i neisplativo da ovaj model nastavi i dalje da se proizvodi u Italiji, pa je proizvodnja obustavljena 1980. godine.

  

Međutim, to nije bio kraj Fiata 126, jer je maleni auto bio izuzetno popularan u Poljskoj. Za vreme komunističke vladavine, plate u Poljskoj su bile poprilično male, a posedovanje ili kupovina sopstvenog automobila gotovo nezamisliva. Zato je niska cena 126-ice zajedno sa opštim stanjem u privredi Poljske u to vreme doprinela velikom uspehu Fiata! Od početka proizvodnje 126-ica je dobila  novu fabričku oznaku: Polski Fiat 126p (ili PF 126P). U Poljskoj  je proizvodnja trajala od 1973. do 2000. godine. Kako je postala ljubimac nacije, svojom ogromnom popularnošću 126-ica je stekla i nadimak među Poljacima – Maluš – što zapravo znači ‘maleni’.

Poljski proizvođač Polskog Fiata 126p izvozio je vozila u skoro sve tada komunističke zemlje u okruženju, što je dovelo do ogromne popularnosti ovog modela i u tim zemljama. I tako on postaje jedna od najvažnijih stvari u životima većine stanovništva svih komunističkih zemalja. Jedan od najboljih pokazatelja velike popularnosti ovog modela su i različiti nadimci koje je ovaj model dobijao u različitim zemljama: U Sloveniji su ga zvali ‘bolha’ što znači ‘buva. U Mađarskoj 126-ica je poznata pod nazivom  ‘kispolák’ što znači ‘mali Poljak’. Takođe su mu dali i šaljivi nadimak ‘egérkamion’ što znači mišji kamion, a kod nas ‘Peglica’ jer je podseća na peglu za veš.

Kolekcionare i zaljubljenike Fiata 126 najviše zanima model iz 2000. godine. Ovaj model je označio kraj proizvodnje 126-ice i završen je sa dva ograničena izdanja specijalnih boja: žute i crvene. Fiat je proizveo 500 žutih i 500 crvenih vozila i dao im nadimak Happy End.  Konačna brojka proizvedenih Fiata 126 širom sveta blizu je 5 miliona primeraka, a većina njih, čak 3.3 miliona,  proizvedeno je u Poljskoj.  



Marko Purar

 

Preporučujemo da pogledaš i:

Djole maskota
Zdravo, ja sam Djole
Saznaj više o meni
U čemu ti uživaš?
Hrana i piće
Mind & Body & Spirit
Hobi & Sport & Putovanja